Noedels

Reisdagboek van Pieter en Karolien

Archief: October 2007

U bekijkt momenteel de archieven voor October 2007.

31/10: Verslag van Kunming

Categorie: Algemeen
We zijn alreeds verder getrokken maar het zou Kunming oneer aandoen om jullie een verslag erover te onthouden.

Terwijl in Belgie de winter zich stilaan laat voelen, konden wij genieten van stralende zon en milde briesjes. Wat de stad mist aan grote bezienswaardigheden maakt ze op klimatologisch gebied meer dan goed. Toch hebben we niet alleen de strandjanet uitgehangen (ook al omdat Kunming niet aan de kust ligt natuurlijk).

Vanaf de eerste dag hebben we verschillende sights aangedaan: twee ietwat verloederde pagodes, een lelijke moskee die we dan maar niet zijn binnengegaan, zo lelijk en een idyllisch omschreven markt die eerder niet idyllisch bleek te zijn. We lieten ons echter niet van ons stuk brengen en zochten de ontspanning op een ander front. Op aanraden van een niet nader genoemde tante zijn we (heel smooth, al zeggen we het zelf) het mastodontische luxe Sakura Hotel bij ons in de buurt binnen geflaneerd en hebben als Mr. en Mrs. Boston van kamer 728 genoten van het indoor zwembad.

Onder het motto 'een gezonde geest in een gezond lichaam' hebben we de dagen nadien nog twee mooie boeddhistische tempels bezocht en zijn we een kijkje gaan nemen in het stadspark.

Het hoogtepunt van al onze toeristische activiteit lag echter enkele kilometers (120 om precies te zijn) buiten de stad: het Stenen Woud van Shilin bleek een natuurfenomeen van formaat! De hoge toegangsprijs van 10 euro per persoon konden we daarbij slinks maar perfect legaal omzeilen, wat Wilson zeer kon apprecieren.

Het stenen woud is een beetje wat de naam doet vermoeden: grote, grillige rotsen in alle mogelijke vormen staan verspreid over het park. De aangelegde paden leiden tussen, onder en over de eindeloze rotsformaties, die een mens (en zeker een smurf) heel klein doen lijken. Ook al is het hele Wereldnatuurerfgoed nogal toeristisch, wij konden er in alle rust en vaak helemaal alleen rondwandelen, zonder enige tourchinees tegen te komen.

31/10: Kunming - Anshun

Categorie: Reisroute
met de trein, hardsleeper - vertrek: 20.50 - aankomst: 05.30 - prijs: 14,3 euro PP.

29/10: De nieuwe avonturen van Noedelsmurf

Categorie: Noedelsmurf
Jullie willen natuurlijk niet alleen nieuws van ons horen op deze blog. Noedelsmurf wordt steeds populairder. Wat foto's voor de fans zijn dan ook gepast.

Noedelsmurf was enigszins onder de indruk van het Terracottaleger in Xi'an.

Nieuwe vriendjes maken lukt aardig. Noedelsmurf is in goede handen!

Ook het avontuur gaat hij niet uit de weg. Gelukkig heeft hij laarsjes met antislip!

Tijdens het poseren had Noedelsmurf veel bekijks van de tourchinezen.

Terwijl wij de Qingcheng Shan bedwongen, had Noedelsmurf andere katjes te geselen.

Noedelsmurf poseert wat ijdel in het Black Dragon Pool park in Lijang.

Noedelsmurf wordt een met de natuur in de stadsvijver van Dali.

29/10: De tourchinees

Categorie: Algemeen
Een tourchinees komt nooit alleen...

De gids, kwetterend en gewapend met vlaggetje of paraplu, is de voorbode van een hele meute identieke tourchinezen. Ze zijn allemaal getooid met hetzelfs petje en/of jasje dat ze overigens pas verkregen hebben bij de inschrijving, waarschijnlijk in ruil voor hun eigen gedachten. De gids weet immers alles en voorziet het collectief op gepaste tijden van voorgekauwde informatie.

Overal waar de mogelijkheid van sightseeing zich aanbiedt, droppen tourbussen hun lading. Netjes in de pas (alsof het brave kindertjes zijn op een schoolreis) schuifelen ze ongeduldig van de ene 'scenic spot' naar de andere waarbij ze reizigers zonder petje massaal verdringen. De bezienswaardigheid zelf geniet maar kort hun aandacht, de tourchinees wilt actie en snel: poseren, foto nemen, muntje werpen, steen aanraken of Boeddha strelen met als doel het verkrijgen van eeuwige roem of de garantie op het nirvana.

"Make sure you don't get dragged onto one of those tourist buses." Lonely Planet had ons nog zo gewaarschuwd voor onze daguitstap naar Shilin... Met de nodige scepsis gingen we aan boord van een minibusje met het Stenen Woud als bestemming. Tijdens de hobbelige rit dreunde de co-piloot de ongetwijfeld zeer informatieve uitleg af waarop het ons begon te dagen dat we verstrikt waren geraakt in het web van de tourchinees. Na anderhalf uur was het zover: we werden uitgelaten aan de Yan Quan Spot (onvermeld in de nochtans zeer uitgebreide Lonely Planet).

Bij het uitstappen werd iedereen gemerkt met een sticker op de borst, iets wat wij - bleekscheet zijnde - op het nippertje ontweken hebben. De 'scenic spot' had veel te bieden: een ruime parking, souvenirshops, fruitstalletjes en een nieuwbouw tempelcoplex met een groot goudkleurig boeddhabeeld. De enige monnik die er te bespeuren was, stond op wacht bij een urne waar heilzoekende tourchinezen muntjes in konden werpen. De dagtaak van de monnik bestond uit het wisselen van papieren yuans in hun metalen equivalent.

Het summum van het bezoek aan de Yan Quan Spot was een openlijke kans op het verkrachten van het Boeddhisme. De eerder verkregen sticker werd door elke tourchinees zonder greintje respect zo hoog mogelijk op de rug van de Boeddha gekleefd, onder het goedkeurend oog van de wisselmonnik.

Heiligschennis en vandalisme voor een goed karma. Hallucinant!

27/10: Dali en omgeving

Categorie: Algemeen
Het was een moeilijke opdracht om slechts zeven foto's voor jullie te selecteren, maar het is ons, uiteraard, toch gelukt.

De markt in Shaping was commercieel niet zo interessant voor ons maar fotografisch gezien was het zeer de moeite.

Paard en kar worden in dit gebied nog vaak ingezet als taxi.

Een van de vele mooie beelden van de velden in de omgeving van Dali.

Dali zelf had op zich niet zo veel te bieden, op het lekkere eten, de sapjes en shakes na.

Genieten tijdens een fietstocht langs de rijstvelden, moeilijk is dat niet.

Het mooie Erhai-meer, omringd door bergen.

Dat backpacken valt ons soms erg zwaar, zoals je hier kan zien...

27/10: De hotelkamers - deel twee

Categorie: Verblijf
Traditiegetrouw nemen we telkens een foto van onze hotelkamer of verblijfplaats. Is het al opgevallen dat we altijd zeven foto's posten?

Langmusi Ren Qing Hotel: Zeer cheesy kamer, wc verstopt, geen douche en venster dat niet dicht kon.
Prijs: 6,5 euro per nacht.

Houten Moslimhuis in Songpan: Tijdens de grote vakantie van de Chinees is het moeilijk om een deftige kamer te vinden. Dit leek meer op een kippen- dan een mensenhok.
Prijs: 5 euro per nacht.

Songpan Family Hotel: Bijzonder grote kamer met mooie houten vloer. Er werd een haan geslacht op de binnenkoer.
Prijs: 10 euro per nacht.

Jiali Hotel in Chengdu: Veel te chic Chinees hotel met een gigantisch bed en een doorkijkwand naar de badkamer, helaas niet mee op de foto. Eigenlijk boven onze stand.
Prijs: 12,8 euro per nacht.

Tianchu Tempel op de Qingcheng Shan: Zeer koud maar ook zeer charmant, zo slapen in een tempel. Voor de eerste keer in ons leven een elektrisch deken gebruikt!
Prijs: 5 euro per nacht.

Mao Yuan Inn in Lijang: Chaletgevoel! Soms waren we de enige gasten.
Prijs: 6 euro per nacht.

Xinyuekeshan in Dali: Standaard kamer maar vieze lekkende wc zodat alles tussen je voeten naat het putteke vloeide. Niet lang gebleven dus.

26/10: Dali - Kunming

Categorie: Reisroute
met de trein, hardsleeper - vertrek: 21.30 - aankomst: 06.50 - prijs: 9 euro PP.

25/10: Als Sinterklaas door het platteland

Categorie: Algemeen
Om ons een beter beeld te kunnen vormen van het echte plattelandsleven hebben we gisteren de fiets genomen. Langs kleine paadjes tussen de rijstvelden zijn we zo van dorp tot dorp gegaan.

Nog geen vijf kilometer buiten het toeristische Dali ontdekten we het echte China zoals we het ons hadden voorgesteld. Onder een brandende middagzon lag de rijst te drogen op de kanten van de straatjes, bewerkten de boeren ijverig hun veld en zeulden zelfs de oudste omaatjes met manden vol gewassen.

In een van de dorpjes kwamen we aan een schooltje waar we even een kijkje zijn gaan nemen. In een leeg klaslokaaltje heeft Pieter zich even laten gaan en zijn favorete goniometrische cirkel op bord getekend. Net op het moment dat we de school verlieten ging de schoolbel en stormden vele kleine kindjes de speelplaats op. Even voelde het alsof we Sinterklaas en Witte Piet waren. Aangezien we geen mandarijntjes bij hadden en de kindjes gevaarlijk dichtbij kwamen, zijn we maar snel gevlucht op onze stalen paarden. De kindjes hadden blijkbaar vrij in de namiddag waardoor we bij het binnen rijden van elk nieuw dorpje onthaald werden met enthousiast gegiechel en vrolijke hello's.

Al deze pittoreske plaatsjes liggen overigens aan het grote en schitterende Erhai meer. Er was helaas nergens een lapje strand te vinden maar een stukje beton dat dienst doet als haven was goed genoeg om onze stalen paarden even te laten rusten en ons in het zonnetje aan het water neer te vleien. De tijd ging snel voorbij en bij het ondergaan van de zon fietsten we, op onze veel te harde zadels, terug de heuvel op naar Dali.

24/10: Lijang door de camera

Categorie: Foto's
Het heeft wat geduurd maar hier zijn ze dan toch, onze foto's van Lijang.

Lijang zoals wij het beleefd hebben: veel regen maar wel heel erg mooi.

We waren dus gedoemd om te shoppen. Van deze winkel komen Karolien haar nieuwe shakkosjen. On the spot aangepast aan de wensen van mevrouw.

De stad werd 's avonds verlicht door mooie lampionnetjes.

Omdat het veel regende hebben we veel binnen gezeten en dan ook maar altijd lekker gegeten.

Volgens Lonely Planet was dit de meest verplichte foto in Zuid-China. Black Dragon Pool met op de achtergrond, in de wolken, Jade Snow Peak.

De grote markt van Lijang na een hevige regenbui.

De beruchte Tiger Leaping Gorge, prachtig weer was het daar!

23/10: Dali

Categorie: Algemeen
Na onze regenachtige niet-avonturen in Lijang zijn we aangekomen in Dali. Het was een bange busrit in dichte mist op een nogal bochtige bergpas. We hadden dus niet echt een goed oog op het weer. Edoch, de zon doet hier al twee dagen goed haar best! We zijn zowaar zelfs een beetje verbrand, als dat geen goed nieuws is!

Dali, de naam doet veel goeds vermoeden, heeft als dorp de pech dat we het na het prachtige Lijang aandoen. Het is ook wel mooi, maar op de twee belangrijkste straten na is het nu ook niet veel soeps. De directe omgeving daarentegen maakt alles goed: hoge bergen, lapjes rijstvelden en het schitterende oor-vormige meer (die naam vinden wij echt niet uit) sluiten het dorp in.

Gisteren hebben we ons vergaapt aan de bedrijvigheid van een markt in een naburig dorpje. Kleurrijk uitgedoste vrouwen brachten een uitgebreid gamma van waren aan de man. Nadien hebben we onder de middagzon een wandeling gemaakt tussen de rijstvelden om uit te komen aan het gigantische meer. Dit is echt wel het postkaart-China!

Morgen zijn we overigens van plan om met de fiets wat naburige dorpjes aan het meer te verkennen. Noedelsmurf heeft zijn beentjes al geschoren en kijkt uit naar de massage achteraf. Wilson vindt dit allemaal best OK.

22/10: Lijang - Dali

Categorie: Reisroute
met de bus - vertrek Lijang: 12.30 - aankomst Dali: 16.10 - prijs: 4 euro PP.

20/10: De Chinese diversiteit

Categorie: Foto's
Niet alle Chinezen zijn Han-Chinezen. Er zijn heel wat minderheden te vinden, vooral in het Westelijke en Zuidelijke deel van China. Het zijn deze mensen die fotografisch zeer interessant zijn, zoals dat heet.

Een arbeider in een fabriekje in Pingyao.

Twee moslimvrouwen kijken eerder bedenkelijk in Linxia.

Tibetaanse vrouwen in Xiahe.

Deze stoere jager wou maar al te graag poseren naast Karolien.

Een van de vele monniken, deze komt uit Langmusi.

Naxivrouwen in Lijang.

Gewoon een oud ventje op de markt in Lijang. Echte Materne-confituurglazen!

20/10: Eten in beeld

Categorie: Eten
Na een maandje China hebben we natuurlijk ook wat foto's verzameld die met eten te maken hebben.

We zijn fans van alle mogelijke deegsnacks. Deze vrouw deed dat zo smakelijk in Pingyao. Met liefde gerold, dat is duidelijk.

De befaamde Tibetaanse thee in ons stamcafe in Xiahe.

Het is wat decadent om tien maanden lang uit eten te gaan. Daarom koken we soms zelf. Dit is de Chinese versie van onze Aiki Noodles. Instant noedels dus, en best lekker.

Ook instant, maar dan vers, sneed deze kok zijn noedels recht in de pot.

Eten op straat in Chengdu. Van deze deegmakerijen zijn er veel in China. Let ook op de pot met geld rechts: Chinezen hebben geen portefeuilles.

Noedelsoep in Chengdu, aan een typisch laag tafeltje op typisch lage krukjes.

Niet echt Chinees maar wel lekker, een Chocoladedonut, beter dan die bij ons thuis.

20/10: Literaire interventie

Categorie: Algemeen
De maaltijden waren de hoogtepunten van de dag. Ze schreeuwden, lachten, huilden, boerden, klakten, slurpten, smakten en snoven. Meestal was ik zo druk aan het luisteren en kijken dat ik vergat te eten.

Bovenstaand fragment komt uit het boek Eddie's Bastaard van William Kowalski dat ik momenteel aan het lezen ben. Hoewel het eigenlijk een Duitse familie beschrijft, kan het geen toeval zijn dat dit exact onze indrukken weerspiegelt van een kliekje etende Chinezen...

Vooral Chinezen die noedelsoep aan het verorberen zijn, kan je beter mijden. Niet alleen schranzen ze de noedels binnen en smekken ze. Het is dan nog eens soep dus slurpen ze. Overigens is die soep warm en komen er slijmen los met alle gerochel en gesnuif vandien. Smakelijk!

Een zeer aan te raden boek, trouwens.

20/10: Tiger Leaping Gorge, het verval van de trekkende tijgers

Categorie: Algemeen
Onze wekker stond vroeg naar onze normen: 7u10. Na een klein uurtje soezen toch uit bed geraakt zodat we omstreeks 9 uur de bushalte bereikten. Om half een de kloof der kloven bereikt, gewapend met proviand, paraplu en regenjassen zodat zelfs de wildste orkaan geen probleem zou vormen.

Tot zover de theorie. De praktijk bleek helemaal anders uit te draaien. We besloten om het pad der helden, een bergpas, te laten voor wat het was en namen de lage pas, een geasfalteerde weg, trekken voor dummies dus.

Het vrolijke gezang bij het begin van de wandeling (I'm only happy when it rains!) sloeg snel om in een triestig gemopper dat het toch wel erg koud was. De regenjassen bleken hun ding niet echt te doen, de regen daarentegen werd alsmaar heviger.

In de diepste kloof ter wereld staat natuurlijk ook altijd een briesje, bij regenweer wordt dat een felle, koude wind.

Na een kleine drie uur en tien kilometer wandelen besloten we dat ons plan om zelfs de wildste orkaan te trotseren zeer overmoedig was gebleken en vonden we bij een vriendelijke Chinees een gratis lift naar de bushalte, terug richting Lijang.

Het was, voor zover we dat gezien hebben, een mooi stukje natuur. Over de diepte van de kloof kunnen we weinig zeggen, de wolken kwamen veel te laag zodat we de toppen van de omringende bergen niet konden zien. We zijn blij dat we het geprobeerd hebben. We zijn ook blij dat we opgegeven hebben, soms heb je de dingen nu eenmaal niet in de hand.

17/10: Regen in Lijang

Categorie: Algemeen
We zijn na een zeer lange reis, in totaal 25 uur, een paar dagen geleden aangekomen in Lijang. Je kan het vergelijken met een erg groot Leuvens begijnhof in Zuid-China. Naast de nieuwe en lelijke stad is er een vrij grote oude stad waar, architecturaal gezien, de moderne tijd nog niet is aangekomen, zo lijkt het.

De hele oude stad staat vol kleine en charmante huisjes, met smalle verkeersvrije straatjes en veel kleine kanaaltjes waar helder water door stroomt. Daar doen oude vrouwtjes de was in, worden de eetkommen in uitgespoeld en soms zelfs groentjes in gewassen. Niet erg hygienisch zo lijkt het, maar wel erg charmant.

Lijang is overigens bijna geheel verwoest door een zware aardbeving in 1996. De modernere gebouwen hebben dat niet overleefd, en dus is de hele oude stad in traditionele stijl heropgebouwd, waarna het op de lijst van werelderfgoed is bijgezet. Geheel terecht volgens ons.

Helaas regent het hier, met momenten nogal wat, waardoor onze plannen niet echt uitvoerbaar zijn. De omgeving van Lijang schijnt namelijk ook erg mooi te zijn, met vervallen en niet vervallen kloosters, andere charmante bergdorpjes en prachtige natuur. Allemaal te bereiken met de fiets. Echt niets om te doen bij regenweer dus.

We houden ons echter zeer aangenaam bezig, er zijn hier vele leuke winkeltjes waar we ons hebben laten gaan, schoenen en sjakoshen en meer van dat gekocht. Thee drinken in gezellige cafeetjes gaat ons ook goed af, en gisteren hebben we zelfs bij een warme choco een film gekeken, onder ons tweetjes in een zithoekje boven een westers cafe.

Morgen kuieren we nog een dagje verder en dan gaan we een trekking doen in de kloof van de springende tijger, de diepste kloof ter wereld.

17/10: Wist je dat...

Categorie: Wist je dat ...
... het nogal wat concentratie vergt om je toiletpapier niet automatisch in het toilet te gooien maar te deponeren in het vuilbakje?

... de venten de handtassen dragen van hun madammen, hoe blits of frullig dan ook? Dames... er is nog werk aan de winkel!

... er chopstickshops zijn? (zeg dat trouwens maar eens luidop)

... Chinezen niet kuisen, ze zwabberen. De hele tijd. Ook buiten.

... sommige venten hun nagels (of tenminste hun pinknagel) vies lang laten worden om te laten zien dat ze niet op het land werken?

... het bovenste bed in de sleepertrein duurder is dan het middelste bed?

15/10: Chendu en Qincheng Shan

Categorie: Foto's
Zoals steeds geven we een samenvatting in beeld. Dit keer is de fotografische kwaliteit niet spectaculair, het zonnetje is dan ook niet komen piepen.

In Chendu stikte het van de shopping malls, het ene al groter en blitser dan het andere. Dit was groot, maar niet erg blits.

Zoals overal in China wordt er ook hier gretig gekookt op straat.

De Bondgenotenlaan van Chendu was iets groter, commercieler en het neonlicht was overweldigend.

Deze discotheek had zijn beste tijd al gehad. Rasechte architectuur uit de jaren negentig.

Verlicht door het immense en gloednieuwe Carrefour-teken aan de overkant, kwam dit flatgebouw er toch niet echt fris uit. Het contrast was enorm.

Het uitzicht over de Tianshutempel op de Qingcheng Shan. Wij sliepen onder een van deze daken!

De beklimming was eigenlijk een lange trap. Een enorme variatie aan treden gegarandeerd.

15/10: Chengdu - Panzhihua - Lijang

Categorie: Reisroute
met de trein - vertrek Chengdu: 18.30 - aankomst Panzhihua : 06.20 - prijs: 17,6 euro PP.

met de bus - vertrek Panzhihua : 08.10 - aankomst Lijang: 16.00 - prijs: 7,8 euro PP.

15/10: Qingcheng Shan

Categorie: Algemeen
Het oorspronkelijk plan was om de Emei Shan, een van de vijf heilige Boeddhistische bergen in China, te beklimmen. Het weerbericht voorspelde echter niet veel goeds, maar gelukkig had onze Lonely Planet een alternatief: de Qingcheng Shan, taoistische berg en een beklimming voor dummies. Iets voor ons dus!

Bij aankomst was het inmiddels al vier uur, maar onverschrokken als we zijn (of is dit naief?) besloten we ons, met onze inboedel op de rug, aan de tocht te wagen, vermits er op de berg slaapgelegenheid voorzien was in enkele tempels. Anderhalf uur, veel trappen en veel gezwoeg bereikten we de Tianshu tempel, geweldig mooi gelegen tussen de tropische bomen. De kamer was erg sober, net zoals de maaltijd (met z'n drieen een grote kom rijst) maar dat gaf helemaal niet. Om het ons toch een beetje comfortabeler te maken hebben we wel nog ons eigen dessert volledig zelf klaargemaakt: de instant chocomousse van Fre en Eline. Decadentie ten top in de tempel!

De dag erop onze rugzakken veilig achtergelaten in de tempel en de beklimming naar de top verdergezet. Nu konden we pas echt genieten van de uitzichten en natuur, alleen zonde van de luide Chinese toeristen, de ergste soort. De afdaling ging vlot, tot we halfweg onze bagage terug moesten oppikken... Niet knie- en kuitvriendelijk, al die trappen met dat gewicht op je schouders.

Het was een erg toeristische maar mooie klim die door onze rugzakken toch vrij zwaar was, maar zeker de moeite. We zeggen hiermee de Qingchen Shan en Chendu vaarwel en trekken verder naar Lijang.

10/10: Sociologisch onderzoek

Categorie: Algemeen
Tien maanden weg is niet alleen maar dolletjes vakantie. Zo hebben we in Chengdu bijvoorbeeld al een sterk staaltje van sociologisch comparatief onderzoek geleverd naar de effecten van de globalisering.

Eerste (en behoorlijk moeilijk bereikbare) halte: Ikea, de Zweedse winkel in Chengdu die blijkbaar exact dezelfde artikels in aanbieding heeft dan zijn Zweedse broer in pakweg Zaventem, Stockholm of Honolulu. Fascinerend dat ze niets aanpassen aan de Aziatische markt. Kast Billy blijft Billy en posters van de Eiffeltoren worden niet vervangen door foto's van de Chinese Muur.

Tweede etappe in onze tendienststelling van de wetenschap: Carrefour. Hopend op een ardig staaltje van McDonaldisering (overal ter wereld eenzelfde cultuur) was de jacht geopend op een pot Nutella. Helaas voor ons hebben de Fransen hun aanbod wel aangepast. De bochtkleren blijven, net als de standaard huishoudartikelen maar voor het overige veel Aziatische ingredienten. Kaas was er een beetje maar dan veel te duur en van de Nutella was er al helemaal geen spoor. Zelfs geen choco van de witte (gele?) producten.

Na deze steekproefgewijze case-study mogen we dus wel besluiten dat er foute keuzes worden gemaakt. Ordinaire Zweedse kommetjes nemen de plaats in van hun veel mooiere Chinese versie terwijl de arme Chinezen dan weer choco ontzegd wordt.

Foute keuzes, foute mix van culturen.

Wij wachetn geduldig op een doctoraatsaanbieding en op een compensatie van Nutella voor de product-placing...

10/10: (geen) Kalm dagje

Categorie: Algemeen
Na al dat gewandel, 'paardrijden' en het vroege opstaan in zeer basic accomodaties hadden we het plan opgevat om in Chendu, een grootstad met vier miljoen inwoners, een deftig hotel te nemen en alles kalmpjes aan te doen.

Over dat eerste hoor je ons niet klagen, we hebben een hotel dat verbazend goedkoop is voor zo'n fancy kamer. Normaal zoeken we bij het bekijken van de kamer snel wat gebreken zodat we wat van de prijs kunnen doen. Nu lukte dat echt niet omdat deze kamer geen gebreken heeft (tenzij een inloopdouche als gebrek telt).

Dat tweede gaat iets moeilijker. Telkens we op ons gemak door de stad willen kuieren, dwalen we zo ver af dat we al gauw de hele dag aan het doorstappen zijn. Zo hebben we gisteren, na het bezoeken van een mooie tempel, ruim twee uur gewandeld op zoek naar deftig eten, hetgeen we niet eens gevonden hebben. We zijn in de KFC beland en hebben dure fastfood gegeten. Na uitblazen in het hotel hebben we de bus gepakt naar de Ikea, die volgens de kaart niet zo veraf lag. Helaas bleek die kaart hier (echt) abuis en hebben we nog eens twee uur gestapt voor we uiteindelijk Zweden bereikten.

Wat gepland was als een lazy day (tempel en Ikea bezoeken) bleek uit te draaien op een erg zware dag die we nog voelen in onze benen. Gelukkig stond er een kingsize bed op ons te wachten zodat we toch in stijl konden genieten van een welverdiende en erg lange nachtrust.

07/10: Inleiding tot de hotpot

Categorie: Eten
In Songpan hebben we ons culinair eens goed laten gaan: de duurste maaltijd tot nu toe (maar liefst 5 euro per persoon) maar het was wel voor een specialiteit van de provincie Sichuan.

Hotpot is eigenlijk de Chinese fondue: je bestelt een aantal ingredienten en die dop je vervolgens in een hete en gekruide olie. Het binnenste deel van de pot is gevuld met een extra pikant sausje. Niet voor mietjes! Je krijgt verder nog een apart potje met een stevig lookmengsel voor dat nog net iets extra.

Festijn voor de smaakpapillen maar opassen met gekloofde lippen!

07/10: Songpan - Chengdu

met de bus - vertrek: 07.10 - aankomst: 16.15 - Prijs: 7,70 euro PP

07/10: Songpan in beeld

Categorie: Foto's
Jullie zijn het al gewend, onze service is snel!

Zonsopgang op weg van Langmusi naar Songpan, genomen vanuit het minibusje.

Een plein in het toch niet zo heel mooie Songpan.

We eten Hotpot in een duur restaurant, wel lekker en pikant.

Karolien zit op een paard!

Het park waar we niet voor getekend hadden bleek ook de moeite.

De stenen waterhelling in Huanglong.

De mooie en kleurrijke waterterrassen in het park waren zeer de moeite.

07/10: Kiekjes uit Langmusi

Categorie: Foto's
Zoals steeds geven we jullie zeven sfeerbeelden, vers van de pers!

Boven het dorp torende een langgerekte rots uit met een rode gloed. Op de voorgrond is een boeddhistische gebedsplaats te zien.

De bekende en mooie Tibetaanse vlaggetjes.

Vergeet de lamatempel in Beijing, deze Tibetaanse tempels zijn nog kleurrijker.

Een wierrookoven, zodat heel het dal naar wierrook ruikt.

In het dorp stonden vele traditionele huisjes.

Net als in Xiahe was ook hier het klooster omringd met gebedswielen.

Uitzicht over het dorp vanop een hoge berg, die we helemaal beklommen hebben.

06/10: Huanglong National Park

Categorie: Algemeen
Vandaag dan toch Huanglong park bezocht en gratis lift gekregen van de reizigers die mee met ons zijn teruggekomen van de paardenafzetterij. De vent bleef in Songpan maar de vrouw wilde ons dus wel meenemen met hun huurauto. Na een klein half uurtje bleek dat Maartjes stuurkunsten beter zijn dan die van onze chauffeur, wat niet bevorderlijk is voor onze gezondheid zo op een mistige bergpas. Pieter heeft dan maar vriendelijk aangeboden om het stuur over te nemen.

Het park was zeer de moeite waard. Over een lengte van vier kilometer en op een hoogte van 4000 meter bleek het een onvoorstelbaar natuurfenomeen: gele, hellende rotsvlakten waarover water stroomde wisselden af met waterterrassen in de meest uiteenlopende tinten blauw en groen. Het hele park ligt overigens tussen twee herfstkleurige bergflanken.

Mijn hele kleurenpallet werd zomaar voor mij in real lifetentoongespreid! Alle schakeringen van groen, blauw, geel, bruin en dieprood kwamen terug in water en planten.

Dure daguitstap, dat wel maar o zo de moeite! Foto's volgen uiteraard.

06/10: Rip Off - part 1

Categorie: Algemeen
Het relaas van onze avontuurlijke paardentrektocht is helaas niet zo avontuurlijk...

Vertrek om 9u30, trokken we meteen met de paarden de bergen in. De beestjes bleken zo tam als een konijn op valium maar op zich was dat misschien nog niet zo slecht vermits de tocht over een rotsachtige bergpas ging.

Na zowat drie uur was het gedaan met het paardrij- heu... paardzitten. De afdaling was te steil voor de stakkers dus mochten we de hele tocht naar het dal te voet doen.

Puffend kwamen we beneden terwijl de gidsen daarop hun dooie gemakjes wat zaten te luieren bij de paarden. De tocht ging nog even verder via een asfaltweg naar de kampplaats voor de avond. Knal naast diezelfde weg...

Na het middageten (brood met tomaat) trokken we wederom te voet verder naar dat nationaal park dat helaas niet het park bleek te zijn dat we wilden bezoeken... Grmbl! Ook wel mooi maar natuurlijk bedrog van de paardenkerels. We hebben daar dan nog maar wat rondgewandeld en snel beslist dat we met twee andere reizigers 's avonds een taxi terug zouden nemen naar het dorp. Vaarwel paarden maar wij wilden absoluut dat park zien.

Omdat die paardenkerels ons beloofd hadden dat we dat park gingen bezoeken en we dat niet gekregen hebben, besloten we ons beklag te gaan doen in hun office. Na heel wat gediscussieer was hun argument om niet een deel van het geld (toch 50 euro) terug te geven: "It's your problem, this is China, not your country". Geen geld terug dus, maar ze staan in de lonely Planet en die zullen van ons wel een 'bad review' ontvangen.

Spread the word: Ga NIET horseback riden in Songpan!

06/10: Langmusi - Songpan

Categorie: Reisroute
met de minibus, met vier andere reizigers - vertrek: 07.20 - aankomst: 12.00 - Prijs: 6,7 euro PP

04/10: Xiahe - Langmusi

met de bus - vertrek: 07.40 - aankomst: 12.00 - prijs: 4 euro PP.

04/10: Langmussi

Categorie: Algemeen
Bericht aan het Nederlandse koppel dat we in Xiahe zijn tegengekomen: Langmussi is zeker de moeite dus ga daar toch maar eens langs volgend jaar. En nogmaals bedankt voor het lekkere eten.

Voor onze overige lezers:
Langmussi is eveneens een Tibetaans dorp maar wat minder toeristisch. Er liggen twee boeddhistische kloosters elk op een flank en tussenin kabbelt een beekje. Geen internet daar maar wel spectaculaire uitzichten vanop de omringende heuvels die al dan niet versierd zijn met van die kleurige vlaggetjes.

Vanochtend hebben we een minibusje gedeeld met vier andere reizigers om tot in Songpan te geraken. Dit is ook best een aardig stadje maar eigenlijk net iets te toeristisch, zeker nu heel China op vakantie is aangezien het de week is van de nationale feestdag.

Morgen gaan we ons van onze avontuurlijke kant laten zien! Hoewel... we gaan een tweedaagse trektocht maken met paarden naar een nationaal park (Huanglong). Zoe (het paard van Nathalie en Sylvie) zou de paarden hier wel maar kneusjes vinden aangezien ze behoorlijk klein en tam zijn. Zoveel te beter voor ons, wij moeten al genoeg inzitten met onze kontspieren de komende dagen...

01/10: De hotelkamers

Categorie: Verblijf
Een lijstje van de eerste zeven hotelkamers. Maak zelf je keuze!

Zhongan Inn: Ons eerste hotel in Beijing, van thuis uit geboekt en boven onze stand.
Prijs: 35 euro per nacht.

New dragon youth hostel: Ons tweede hostel in Beijing. Super onvriendelijke staff en nog steeds wat prijzig.
Prijs: 22 euro per nacht.

Harmony guesthouse: Zeer gezellig hostel in Pingyao met leuke uitbaters. Goed prijsje vastgekregen!
Prijs: 12 euro per nacht.

Hardsleeper: Goedkoop vervoermiddel want je spaart er een hotelovernachting mee uit.
Prijs: 8,6 euro PP.

Ludao Youth Hostel: Onze verblijfplaats in Xi'an was standaard met groezelige badkamer. Luide buren!
Prijs: 13,5 euro per nacht.

Overseas Tibetan Hotel: The best in Xiahe volgens de reisgids. Leuke Tibetaanse schilderingen.
Prijs: 12 euro per nacht.

Buddhist Institute Hotel: Geen hotel maar een slaapplaats in het klooster van Xiahe. Zeer primitief maar erg sfeervol. Geen douches, wel een thermos warm water per dag!
Prijs: 2 euro per nacht.

01/10: De Tibetaanse keuken

Categorie: Eten
Gedurende de vier dagen dat we in Xiahe verblijven, hebben we welgeteld 1 restaurant uitgeprobeerd. Niet dat we geen culinaire durvers zijn, integendeel. We hebben ons met plezier gestort op de Tibetaanse keuken en Tibetaanse thee!

Een greep uit de mogelijkheden:
- zachte noedelsoep met veel groentjes en lamsvlees
- warme yakmelk, romiger van smaak maar minder plakkerig dan ordinaire koemelk
- Tibetaanse thee die naar de herfst ruikt, vol stokjes en heel veel suiker
- zoete melkthee
- Tibetaanse versie van rijstpap als ontbijt

01/10: Sfeerbeelden uit Xiahe

Categorie: Foto's
Zoals gewoonlijk een kleine selectie sfeerbeelden!

Een van de 1200 monniken.

Sfeerbeeld uit ons stamcafe, hier eten we elke dag.

De gebedswielen.

Idyllisch op de berg, samen met noedelsmurf (hij trok de foto).

Detail van een tempel.

Mooie mensen hier!

Hoge bergen rondom dit tempeldorp.